Esély a beteg gyerekeknek a tanulásra – Így segít a KórházSuli

Ha egy gyerek beteg lesz, nemcsak az egészsége kerül veszélybe, hanem a jövője is. A KórházSuli Alapítvány önkéntesei azért dolgoznak, hogy a tartósan beteg fiatalok ne szakadjanak el az iskolai oktatástól, a kortárs közösségtől és az álmaiktól.

(Kép: KórházSuli)

Távol a közösségtől

Magyarországon évente több ezer gyermek kényszerül arra, hogy tartós betegség miatt kimaradjon az iskolából. A hónapokig vagy akár évekig tartó kezelések, otthoni lábadozások miatt sokan lemaradnak az órákról. Ez nem pusztán a tananyagban való lemaradást jelenti, hanem elszigeteltséget és lelki nehézségeket egyaránt.

Míg a hagyományos oktatási rendszer gyakran nem tud reagálni az ilyen helyzetekre, a KórházSuli azonnal bekapcsolódik és a diagnózis kézhezvételétől kezdve személyre szabott, rugalmas oktatási támogatást nyújt. Az önkéntesek nemcsak tananyagot magyaráznak, hanem jelenlétükkel, korosztályi közelségükkel a gyerekek lelkiállapotát is erősítik.

Hogyan működik a KórházSuli?

Mi nem a kórházi ágyak mellett tanulunk a gyerekekkel – magyarázza Tóthné Almássy Monika, a KórházSuli igazgatója –, a pszichiátriákon tanulócsoportokban vagyunk jelen, továbbá az otthoni rehabilitációjuk alatt állunk be melléjük. Amikor véget ér az első nagy kezelési lánc, a gyermekek ugyan hazamehetnek, de még akár évekig nem járhatnak iskolába”.

(Kép: KórházSuli)

Amikor egy gyermek tartósan megbetegszik, az alapítvány felveszi a kapcsolatot a családdal, az iskolával és az önkéntessel, a diák mellé pedig egyetemista „tanulópár” kerül, aki segít a tananyag feldolgozásában és kapcsolatot tart a gyermek iskolájával. Az önkéntesek szakmai felkészítést kapnak, munkájukat szupervízió támogatja, hogy biztonságos tér jöhessen létre közöttük és a gyermekek között.

A tanulás tehát történhet kórházi tanulószobában, online, vagy a beteg diák otthonában, de mindig a gyermek egészségi állapotához igazítva.

A számok mögött

2014 óta működő programjukban tanévenként 250 önkéntes segíti az érintett gyermekeket, évente pedig 550 fiatal kap esélyt arra, hogy távol az iskolától folytathassa tanulmányait. Jelenleg 6 kórházi tanulószobában – Budapesten, Debrecenben és Zalaegerszegen – heti rendszerességgel zajlanak felzárkóztató foglalkozások, amelyek tudást és kapaszkodót adnak a mindennapokhoz.

A számok nem kizárólag statisztikai adatok, mögöttük minden esetben egy gyermek áll, aki az egészségügyi nehézségek közepette is érezheti, hogy támogatva van.

(Kép: KórházSuli)

A KórházSuli több mint egy segítő projekt; valójában rendszerszintű megoldást kínál az oktatási rehabilitációban, aminek köszönhetően a Bethesda Gyermekkórház gyermekpszichiátriáján a tanulás mára a terápia szerves részévé vált.

Egy év az életért

Zsuzsi, a KórházSuli régi diákja mindössze 17 éves volt, amikor anorexiája miatt 62 kilóról 28-ra fogyott és a debreceni gyermekpszichiátriára került. Napi fél marék magon és zsírszegény joghurton élt, órákat tornázott, rettegve minden plusz kalóriától. A klinikán személyre szabott terápiát kapott, és amikor a súlya stabilizálódni kezdett, megengedték neki, hogy részt vegyen a KórházSuli tanulószobájában és „tanulópárt” válasszon magának.

(Kép: KórházSuli)

A fiatal lányt a tanulás és a visszatérés ígérete vitte előre. A kórházban töltött 11 hónap alatt a nehézségeket lehetőséggé formálta és ma már ő maga is orvostanhallgató, aki a saját gyógyulásából merít erőt mások segítéséhez.

Gyógyító jelenlét

Minden alkalommal, amikor egy önkéntes mosolyogva fordul a kis beteg felé, az erőt ad és felemeli a gyermeket. Ilyenkor nemcsak a tudás születik újjá, hanem a remény is, mert minden mosoly mögött láthatatlan híd épül. A KórházSuli ugyanis összeköti a betegség árnyékát az iskolapad derűjével és emlékeztet rá, hogy egyetlen gyermeknek sem szabadna elszakadnia a tudástól vagy a közösségtől, még a legnehezebb pillanatokban sem.

Új perspektíva

Számos pedagógus és intézményvezető elismeréssel nyilatkozik a programról, amelynek következő mérföldköve a rendszerbe integrálás, valamint az érzékenyítő képzések szélesebb körű elérhetővé tétele.

(Kép: KórházSuli)

Fontos, hogy minden tanár tisztában legyen azzal: noha a tartós betegség természetes módon elszigeteltséget jelent, egyben kihívás is, amelyre válasz adható – olyan válasz, ahol a gyermek nem veszíti el a kapcsolatot a tanulással, a közösséggel, hanem újra aktív részesévé válik.

Kiemelt kép: KórházSuli

EZ IS ÉRDEKELHET